În Lume

 

u Ierusalimul - “capitala lumii”. Urmează să apară stăpânul lumii

<>Shimon Peres, liderul Partidului Muncii, principala formatiune de opozitie din Israel, propune ca Ierusalimul să fie declarat capita­la lumii pentru a se pune capăt disputei din­tre evrei si arabi asupra orasului. De aseme­nea, el a sugerat plasarea sanctuarelor religioa­se din Ierusalim sub responsabilitatea Na­tiunilor Unite. Ideea de „capitală a lumii” are o semnificatie pur simbolică. Potrivit cotidi­anului israelian Ma’ariv, Peres a mai propus ca primar al orasului să fie numit secretarul general al ONU. În această calitate, el si-ar desemna adjunctii - arabi si evrei -, însărcinati cu administrarea locurilor sfinte.  (Lumea, Nr.9/2003) Deocamdată e doar o propunere.

<>Tinând cont că toate tările au un interes în zonă, în special datorită petrolului si al terorismului, este de asteptat ca denumirea de capitală a lumii să treacă dincolo de simbol. Iar din cauza intereselor politico-religioase – mai ales ale Vaticanului, musulmanilor si evreilor – conducătorul acestei capitale a lumii ar putea ajunge o „urâciune a pustiirii”, avându-si tronul în templul lui Solomon.

<> 

u Putin si Alexei al II-lea vor să unească crestinătatea

<>De mult timp se preconiza o vizită a presedintelui rus, Vladimir Putin, la Papa Ioan Paul al II-lea, cu un mesaj de apropiere a Bisericii Ortodoxe de cea Catolică, după ce Patriarhul întregii Rusii, Alexei al II-lea, s-a împotrivit constant vizitei papei pe “teritoriul” său.

<>Se specula că Putin va încerca să dea o lovitură de imagine cu reverberatii internationale prin invitarea Papei în Rusia, în pre-campanie electorală. Lucrurile nu a decurs asa cum se astepta toată lumea. Întâlnirea dintre cei doi, papa Ioan Paul al II-lea si Vladimir Putin, s-a produs pe data de 5 noiembrie, dar în ciuda dorintei exprimate de papă de a vizita Rusia si fără să ia în considerare starea sănătătii Pontifului, Putin nu l-a invitat pe acesta în cea ­mai mare tară ortodoxă, după cum se astepta.

<>La întrevedere, Papa i-a multumit lui Putin pentru încercarea sa de a apropia bisericile catolică si ortodoxă, apoi a adus din capela sa privată Icoana făcătoare de minuni Maica Domnului din Kazan, pe care Pontiful nu i-a dat-o lui Putin, ci a declarat că vrea să o ducă personal înapoi în Rusia pentru a o oferi cadou poporului rus. Icoana datează din 1579 si a fost salvată din ghearele comuniste in 1917, în timpul revolutiei bolsevice. (Ziua, 7 noiembrie 2003).

<>Într-un interviu acordat ziarului Corriere della Sera, Vladimir Putin si-a mărturisit intentia de a contribuii la apropierea pozitiilor Bisericii Pravoslavnice Ruse si ale Sfântului Scaun de la Roma. El a mai spus:

<>„Situatia confesională din comunitatea occidentală europeană este foarte variată, iar relatiile dintre Biserica Pravoslavnică Rusă si Biserica Catolică nu sunt singulare. Să ne gândim, spre exemplu, doar la relatiile dintre Sfântul Scaun si Biserica Anglicană. Nu voi intra în detalii, dar întelegeti ce vreau să spun.

<>Pozitia mea personală constă în aceea că trebuie să contribuim cu totii la unirea lumii crestine, indiferent de unele nuante care o divizează în diverse biserici si confesiuni. În prezent, în lume există aproximativ un miliard opt sute de milioane de crestini, iar crestinismul stă la baza culturii si identitătii europene.

<>Sunt convins că stiti: tendintele demografice nu prea pot bucura lumea crestină. Însă repet: mi se pare că trebuie să contribuim cu totii la unirea lumii crestine. De aceea, con­sider că sarcina mea nu este aceea de a asigura venirea Papei în Rusia, ci de a face posibili pasii spre unire. Fireste, acest lucru va fi posibil numai în cazul în care bisericile ajung la o întelegere.

<>Vrem însă să ne integrăm în comunitatea occidentală fără a ne pierde propria personalitate, propria cultură, propria credintă si identitate, despre care am vorbit deja cu referire la Europa în ansamblu. De aceea trebuie actionat în acest sens cu foarte mare grijă, după cunoscutul principiu medical dacă nu poti vindeca, cel putin nu vătăma.” (Lumea Magazin 12/2003)

<>În aceeasi termeni s-a exprimat si Patriarhul Alexei al II-lea al Rusiei, făcând un apel la restaurarea unitătii tuturor crestinilor în sânul unei singure Biserici, transmite Mediafax. “În ciuda complexitătii acestei probleme, noi, ortodocsii, nu trebuie să abandonăm eforturile de a restabili unitatea tuturor crestinilor în sânul unei singure Biserici universală si apostolică”. Alexei al II-lea a pledat, de asemenea, pentru unitatea ortodocsilor, problemă care, din punctul său de vedere, trebuie analizată pe plan teologic.

<>Mentionăm că ÎPS Daniel – Mitropolitul Moldovei, cu ocazia unei conferinte tinute la Moscova, a reînnoit invitatia adresată Patriarhului Alexei al II-lea de către PF Patriarh Teoctist si Sf. Sinod al BOR de a vizita România, invitatie ce a produs o mare bucurie. Se stie că România este văzută ca o punte între Orient si Occident si ca prima tară care va reface unitatea crestină.

<> 

u Chirac vrea să-l scoată pe Dumnezeu din Franta si apoi din toată Europa

<>22 de oameni de seamă ai Europei, de la fosti prim-ministri la câstigători ai premiului Nobel, au denuntat insistenta Frantei cu privire la secularizarea Europei si stabilirea unei separatii stricte între Biserică si Stat. Într-un eseu care a apărut în Le Monde, autorii subliniau că, în Europa, crestinismul a fost la rădăcina notiunii fundamentale de individ. Ei au mai arătat că religia crestină are o istorie paradoxală, deoarece a creat constiinta europeană, dar a cauzat si războaie. Rolul religiei a fost dezbătut de-a lungul secolelor, odată cu dezvoltarea stiintifică si intelectuală, însă întotdeauna s-a ajuns la a lăsa religia la optiunea indivizilor si constiintei lor. Richard Weizsaecker, fost presedinte al Germaniei, Mario Soares, fost presedinte al Portugaliei si Arpad Goncz, fost presedinte al Ungariei, au fost printre autorii acestei critici. Criticile sunt atât împotriva autorilor noii Constitutii a Uniunii Europene, în care nu se face nici o referire la crestinism, cât si împotriva Frantei, deoarece Presedintele Jacques Chirac are în vedere votarea unei noi legi de întărire a secularismului si a institutiilor nationale. Adunarea Natională a Frantei a votat, pe 27 mai 2003, crearea unei comisii cu rolul de informare asupra problemei purtării ostentative a semnelor religioase, filozofice si politice, comisie constituită pe 4 iunie, iar pe 12 noiembrie 2003 această misiune de informare a luat sfârsit, ajungând la concluziile previzibile. Membrii acestei misiuni au găsit necesar să întărească principiul laicitătii în scoală, iar această reafirmare a laicitătii trebuie să ia, după hotărârile comisiei, forma unei dispozitii legislative care va interzice în mod expres purtarea vizibilă în “sanctuarele laice” a oricărui semn care să indice apartenenta religioasă sau politică. Această hotărâre care va lua, fie forma unei proiect de lege, fie forma unui amendament la un text mai larg cu privire la scolile publice, a fost înmânată presedintelui Frantei. (Vestitorul Ortodoxiei   12 / 2003)

<>Chirac s-a pronuntat împotriva purtării simbolurilor religioase în scoli, apoi în spitale s.a.m.d. Este vorba de voalul islamic, kippa evreiască si crucea. Dar a spus că este de acord să se poarte simboluri discrete (pandantive islamice, steaua lui David, cruciulite). În Franta sunt 4 milioane de musulmani iar evreii au început să plece datorită antisemitismului.

<>Dar si teologii (!) si specialistii din SUA si Anglia au cerut bisericilor să renunte la cruce iar în Germania sunt de asemenea dispute publice  privind rolul crucii în biserică. Nu de mult episcopul-femeie Maria Jepsen a propus ca în locul crucii să se folosească ieslea, un simbol mai „prietenos”.

<>Mentionăm că în cadrul Conferintei Ministrilor din UE (30 oct.), Papa Ioan Paul al II-lea a subliniat (privitor la Constitutia Europei) faptul că „recunoasterea patrimoniului specific religios al unei societăti necesită recunoasterea simbolurilor care o califică”. A făcut această subliniere ca urmare a faptului că un magistrat italian a hotărât scoaterea de pe zidul unei scoli publice a crucifixului, ca urmare a unei plângeri înaintate de părintele unui elev musulman. El a denuntat cu fermitate retragerea crucifixului din scolile publice, considerând acest gest ca nedemocratic si că “dacă, în numele unei interpretări incorecte a principiului egalitătii, se va renunta la exprimarea acestei traditii religioase, fragmentarea societătilor multietnice si multiculturale de astăzi ar putea usor să se transforme într-un factor de instabilitate si chiar de conflict”.

<> 

u Globalizarea – împreună lucrare a omului si a lui Dumnezeu

<>63% dintre cetătenii Uniunii Europene se pronuntă în favoarea globalizării, în timp ce 29 % se opun acestui proces, potrivit unui sondaj realizat în statele membre ale Uniunii si care a fost publicat pe 17 noiembrie, de Comisia Europeană, transmite AFP.

<>Statele care sunt partizane ale globalizării sunt Olanda (78 %), Irlanda (71 %) si Germania (70 %).  Printre cei care agreează cel mai putin acest proces se numără grecii (47 %), spaniolii (51 %) si austriecii (52 %).

<>Statistica arată că 56 % dintre cei chestionati considera că o intensificare a globalizării va fi favorabilă companiilor din tările lor, în timp ce 39 % sunt de părere contrară. De asemenea, 69 % dintre subiectii statisticii cred că militantii antiglobalizare ridică probleme care merită discutate, în timp ce 53 % sunt de părere că acestia nu sunt în stare să propună solutii concrete.

<>Sondajul a fost realizat telefonic de institutul EOS Gallup, în fiecare din cele 15 state ale UE, pe un esantion reprezentativ de 500 de persoane, în perioada 8 - 16 octombrie. (18.11.2003 / Copyright 2002 Mediafax)

<>Atât globalizarea cât si ecumenismul îi unesc pe oameni, dar singurul care uneste curat si puternic este Duhul Sfânt, pentru că El îi uneste pe oameni atât între ei cât si cu Dumnezeu. Unirea făcută de oameni este fragilă (uriasul cu picioare de lut, turnul Babel) si plină de compromisuri murdare. Vă prezentăm mai jos cum ar fi această unire prin Duhul Sfânt, în cuvântul ÎPS Teodosie – Arhiepiscopul Tomisului:  „…În ziua Cincizecimii noi asistăm la o armonizare a oamenilor de diferite limbi si civilizatii, prin lucrarea Duhului Sfânt. Acolo trebuie să căutăm sensul globalizării dacă vrem să dovedim acest adevăr din punct de vedere spiritual, acesta fiind punctul de vedere cel mai realist si mai important. La Ierusalim, de sărbătoarea Cincizecimii, se aflau reprezentanti ai tuturor neamurilor de sub cer… si, desi se vorbea într-o singură limbă, prin puterea harului lui Dumnezeu, în mod miraculos toti cei care ascultau întelegeau fiecare limba sa, primind mesajul bucuriei de la Dumnezeu, care îi chema pe toti la mântuire. Iată, acesta este începutul armonizării omenirii într-un sistem de globalizare… De aceea, slujitorii Bisericii au dorintă, justificată, ca să se pună la baza sistemului de globalizare si valorile credintei. Dacă ele vor fi neglijate, atunci globalizarea va avea aceeasi soartă cu sistemul de curând destrămat al Imperiului sovietic, care neavând spirit, nu a avut nici durată si nici eficientă… trebuie să întelegem că noi suntem împreună lucrători cu Dumnezeu…” (Actualitatea ortodoxă – sept. 2003)

<> 

u Primul episcop homosexual dezbină Biserica Anglicană

<>După cum scriam si în numărul trecut, alegerea primului episcop homosexual în Biserica Anglicană a ridicat dispute aprinse. Lucrurile par a se înrăutăti acum, Biserica Anglicană îndreptându-se spre o nedorită sciziune căci, recent, cardinalii Bisericii Episcopale (ramura din America a Bisericii Anglicane) au confirmat, prin ceremonia religioasă de consacrare, alegerea acestui episcop. Mai mult, Gene Robinson a primit tiara de episcop chiar din mâinile partenerului lui homosexual, Mark Andrew! Si mai  mult, în prealabil, noul episcop, Gene Robinson, recunoscuse că în ultimii 15 ani a întretinut relatii sexuale cu partenerul său.  Se apropie împlinirea profetiilor: „Iar când veti vedea urâciunea pustiirii, cea prezisă de profetul Daniel, stând unde nu se cuvine – cine citeste, să înteleagă -  …necaz va fi în zilele acelea, cum n-a mai fost de la începutul zidirii lui Dumnezeu…” (Mc. 13, 14-19; Dn. 9, 27; Lc. 16, 15)

<>Desi multi s-au declarat împotriva alegerii lui, la întrebarea clasică de început a ceremoniei, dacă are cineva ceva de spus fată de această numire, doar trei persoane au spus că se împotrivesc. Un reprezentant al Bisericii Anglicane Canadiene a declarat că „stilul de viată ales de Robison nu este compatibil cu Scriptura si cu învătăturile acestei Biserici” (Ziua, 4 noiembrie 2003). Pe de altă parte, liberalii din Biserica Anglicană, au criticat reactia conservatorilor, spunând că cel putin aceasta a fost o consacrare deschisă si sinceră a unui episcop homosexual în Biserică căci pare să mai fi fost unele consacrări înainte care nu au fost sincere, în clerul Bisericii fiind mai multi homosexuali, dar nedeclarati.

<>Fată de această situatie si-a exprimat îngrijorarea si episcopul de Canterbury, liderul spiritual al Bisericii Anglicane, care se gândeste că în acest mod se poate produce oricând o ruptură între cei 70 de milioane de credinciosi de pe glob ai Bisericii Anglicane. Acelasi regret îl are si arhiepiscopul de York, David Hope, care la începutul lunii noiembrie se afla în vizită în România.

<>Cu ocazia vizitei arhiepiscopului de York, Prea Fericitul Părinte Teoctist a reiterat pozitia Bisericii Ortodoxe fată de homosexuali: „Nu-i urâm, ne rugăm pentru ei, dar întelegem că trebuie să fie pe calea cea dreaptă a vietii umane si bisericesti(Ziua, 6 noiembrie 2003). Arhiepiscopul David a dat asigurări că în ceea ce priveste Biserica pe care o reprezintă, alegerea de viitori clerici homosexuali nu este posibilă.

<>Cunoscută fiind apropierea dintre Biserica Ortodoxă Română si Biserica Angliei, cu această ocazie s-a reafirmat dorinta de cooperare în domeniul social si filantropic, în special în domeniul asistentei copiilor aflati în dificultate.

<> 

u Antihrist si interesele politice ale sectelor totalitare

<>Cinci sute de secte totalitare urmăresc să obtină bani si putere pe teritoriul Rusiei. Au aici în jur de un milion de adepti, dintre care 70% cu vârste cuprinse între 18 si 27 de ani, relatează cotidianul Pravda, în editia on­line, citat de Mediafax. Cercetătorii au mentionat că există si secte “de import” care-si desfăsoară activitatea în Rusia, cum ar fi Secta Scientologică, Secta Lunii, Martorii lui Iehova si altele. Secte autohtone sunt Centrul Fecioarei Rănite (Moscova), Ashram Shambaly (Novosibirsk), Secta lui Vissarion (în regiunea Krasnoiarsk) si Radasteia (Ural). “Cele mai puternice secte din Rusia sunt, în prezent, Miscarea Neo 50 (actionează în Extremul Orient, Siberia si Ural), Martorii lui Iehova si Mormonii”, a adăugat Alecsandr Dvorkin. În cadrul majoritătii sectelor, afluxul de membri este egal cu numărul celor care pleacă. O sectă îsi exploatează la maximum noii membri, apoi îi elimină în decurs de câtiva ani. Conform expertilor, sectele achizitionează proprietăti imobiliare, creează grupuri de lobby în cadrul structurilor guvernamentale, promovează procese pentru încălcarea libertătii de constiintă si încearcă să se integreze în societatea rusă. Conform definitiei date de Dvorkin, o sectă totalitară este o organizatie autoritară care există pentru a acumula bani si putere. Pentru a obtine aceste lucruri, sectele folosesc pseudoreligii, pseudocultură si alte metode de acelasi fel. (Ziua, 31.10.2003)

<>O miscare aparte este „Copiii regatului”. Până de curând nu se stia nimic de “Copiii regatului” (vezi National din 31 octombrie curent). Aceasta este o retea internatională de vrăjitori, ocultistii, satanisti, teosofi, magicieni de toate nuantele, care vizează crearea unui regat mondial prin preluarea succe­sivă a puterii în toate statele lumii… Ce plănuiesc vrăjitorii? Să-si plaseze în pozitiile cele mai bune, candidatii lor la alegerile din 2004 si 2008 în SUA si în principalele state puternice ale lumii. Noii conducători, alesi de popoare în ne­cunostintă de cauză, vor ceda, la momentul potrivit, puterea Antihristului si se va con­stitui astfel statul mondial. În planurile lor intră, ca deziderat principal, următorul: “Fiecare locuitor al planetei va trebui să poarte un microcip implantat pe frunte sau pe mână. Fără el nimeni nu va putea cumpăra sau vinde ceva. Cipul va însemna că purtătorul este adeptul (robul) lui Satan. Va fi un semn cert că bătălia finală a Armaghedonului se apropie”. (Credinta Ortodoxă, noiembrie 2003)

<> 

u Constitutia U.E. si crestinismul (5):

è PF Teoctist: „Religios” dar si „crestin” în preambul. Cu ocazia vizitei P.F. Părinte Patriarh Teoctist la mănăstirea „Brâncoveanu” de la Sâmbăta de Sus, în august 2003, Întâistătătorul Bisericii noastre l-a primit pe Excelenta Sa E­piscopul catolic Josef Homeyer de Hildesheim (­Germania) presedintele C.O.M.E.C.E. (Comisiei Conferintelor Uniunii Europene), în scopul discutării unor aspecte legate de noua Constitutie europeană, pentru a se semna un acord comun în ceea ce priveste preambulul noii Constitutii.

<>     Prea Feri­citul Părinte Patriarh Teoc­tist, a amintit că la Bruxel­les, între reprezentantele pe lângă Consiliul Europei se află si cele ale trei Biserici Ortodoxe: Patriarhia Ecu­menică, Biserica Greciei si Biserica Rusă si că este impor­tant de cunoscut eficienta acestei prezente. Oaspetele a arătat că es­te regretabil ca la Bru­xelles nu se aude si vocea Bisericii Ortodoxe Române, care din punct de vedere numeric este o Biserică ma­re a Europei. Prea Fericitul Părinte Patriarh a spus că este de la sine înteles că si noi românii dorim să fim prezenti la Bruxelles. Din păcate ne confruntăm cu proble­me de ordin financiar, care nu sunt usor de rezolvat.

<>    În altă ordine de idei, Prea Fericitul Părinte Pa­triarh a arătat că în ultimii ani, configuratia religioasă a continentului european s-a modificat. Alături de religia crestină si-au făcut resimtită tot mai mult prezenta si religii necrestine precum islamul si iudaismul. Ospitalitatea crestină a favorizat o astfel de prezentă. În acest fel, includerea termenului religiosîn preambulul Constitutiei europene este justificată. Numai că a utiliza în exclusivitate acest termen si a exclude termenul crestinnu este corect. Se ignoră astfel rolul decisiv al traditiei crestine în conturare specificului ci­vilizatiei, culturii si istoriei bătrânului continent. (Telegraful Român, Nr. 29-32/2003)

è Deputatii europeni din grupul PPE-DE cer o referire la mostenirea crestină. Pentru aceasta ei au cerut ONG-urilor si asociatiilor din Europa să trimită liste cu semnături în acest sens. Listele cu semnături sunt însotite de următorul text: „Cer ca mostenirea crestină a Europei să fie cu totul recunoscută în viitorul Tratat de constituire al Europei reunite, ca izvor de netăgăduit a valorilor împărtăsite în Uniunea Europeană de azi si de mâine, “valori de respect a demnitătii umane, a libertătii, a democratiei, a egalitătii, a Statului de drept, ca si a respectului drepturilor omului” (art. I-2 al proiectului de tratat). Împreună cu deputatii europeni care semnează, cer ca, respectând laicitatea institutiilor politice:

<>1.    Să se mentioneze în preambulul Tratatului de constituire al Europei reunite patrimoniul religios al Europei si mai cu seamă cel crestin;

<>2.    Să fie recunoscute:

<>-       libertatea religioasă, nu numai cea individuală, ci si cea colectivă si socială;

<>-       dialogul si consultările între Biserici, comunităti de credinciosi si institutiile europene;

<>-       respectarea statutului juridic al Bisericilor si al institutiilor religioase în forma în care acesta există în Statele membre.”

<>În octombrie 2003, când a început publicitatea acestui apel, erau adunate 400.000 semnături care au fost înmânate ministrului italian al Afacerilor Europene, Rocco Buttiglione. Numărul membrilor asociatiilor si ONG-urilor din Europa este de 50 de milioane. Mentionămdesi PPE este majoritar în Parlamentul European, nu a reusit să ajungă la un consens pentru a obtine majoritatea voturilor. Doar 11 tări din 25 cer ca în textul viitoarei Constitutii europene să se mentioneze în mod explicit crestinismul sau „traditia iudeo-crestină” (Spania, Polonia, Italia, Irlanda, Portugalia, Republica Cehă, Slovacia, Malta etc.). Franta, Belgia si tările protestante din nord se opun categoric unei asemenea referinte.

è Bossi atacă elitele masone si atee din UE. Umberto Bossi, ministrul italian al reformei si presedinte al Ligii Nordului, a declarat presei că elitele UE sunt niste „porci împutiti” care doresc doar „să facă pedofilia cât mai usoară posibil” si care „sunt hotărâti să distrugă mostenirea crestină a Europei”. A mai spus că Bruxellesul „transformă viciile în virtuti” si „înaintează cauza ateismului cu fiecare zi”, iar prin mandatul european de arestare se face încă un pas spre „dictatură, deportare si teroare”.
      Cu numai o lună înainte Bossi afirma: „Este incredibil cum masonii, care erau născuti pentru a-l ucide pe Papa, odată ajunsi la Roma – în loc să comită faptele – s-au asezat să benchetuiască cu cei de dincolo de Tibru (Vaticanul). Este un banchet ce durează de peste 150 de ani.”

è Esecul Constitutiei UE. Polonia si Spania contra nucleului dur. La summitul de la Bruxelles din 12-13 dec. 2003, Spania si Polonia au refuzat categoric orice modificare a celor stabilite prin Tratatul de la Nisa, prin care obtin aproape acelasi număr de voturi în Consiliu ca si Germania si Franta, care au o populatie dublă si furnizează un sfert din bugetul Uniunii. Proiectul Constitutiei prevedea însă reducerea numărului de voturi la proportia cuvenită populatiei. Ziarele au concluzionat: „În spatele încăpătânării poloneze s-a văzut clar umbra Statelor Unite. O asemenea Polonie nu mai este de dorit în Europa” (Spania dăduse semne că ar fi dat înapoi). Mentionăm că Polonia si România sunt văzute în UE ca niste cai troieni ai SUA.       
      „Axa franco-germană se dovedeste a fi un cosmar pentru unitatea europeană. Pe parcursul unei singure luni, Germania lui Schroder si Franta lui Chirac au distrus, mai întâi, Pactul de Stabilitate al UE si au pus în pericol uniunea monetară europeană cerând – si primind – statute speciale pentru deficitele fiscale francez si german. Acum, axa a zdrobit sperantele adoptării unei noi Constitutii europene, solicitând asa-numita regulă a „dublei majorităti”, care va slăbi serios puterea de vot a tărilor mijlocii si mici, comparativ cu ceea ce a fost adoptat cu trei ani în urmă, la NisaStatele mici si mijlocii din UE se simt păcălite… În chestiunea tări mari versus tări mici, Europa are de învătat de la Statele Unite… America are un sistem bicameral, în care Camera Reprezentantilor este bazată pe populatie, dar fiecare stat îsi alege doi membri ai Senatului.” (analistul politic Melvyn Krauss în Ziua din 18.12.2003)    
      Sansele unui acord vor fi reevaluate în martie 2004. Dar practic, statele fondatoare (în special Franta, Germania si Belgia) erau deja pregătite de un esec si aveau si solutia: refondarea Uniunii în jurul nucleului dur al statelor fondatoare, nucleu la care vor putea adera toti cei ce acceptă regulile de joc impuse de ele. Se conturează astfel Europa cu două viteze: o Europă integrată si o zonă de liber schimb care îsi păstrează astfel si un grad ridicat de independentă. Tările Europei integrate (formând probabil o confederatie) ar urma să aibă o politică externă comună (ambasadă si ministru de externe comun etc.), apărare comună, politici economice, fiscale si sociale comune. În fapt însă, o Europă cu două viteze înseamnă însă sfârsitul UE         , sfârsit datorat faptului că Franta si Germania nu sunt dispuse să sacrifice nici o dimensiune a suveranitătii nationale pentru binele general european.   
      Pentru Turcia, integrarea într-un nucleu dur pare a fi mai usoară decât într-o Europă lărgită, mai ales că ultimele studii (realizate de CIA) o plasează ca fiind a 17-a putere economică a lumii, cu un PIB de 468 miliarde de dolari în 2002 si un venit pe locuitor de 7000 de dolari.      
      Pentru România, un bun strateg si-ar exprima imediat dorinta de a se pregăti pentru a intra in nucleul dur, dar un bun crestin ar spune că, într-o Europă cu două zone, voia lui Dumnezeu este să rămânem în zona de liber schimb.